Vyjadřuje se PhDr. Andrea Križanová, PhD – psycholožka Ligy proti rakovině, OÚSA

Psychohygiena současné ženy jako účinná prevence

Pravděpodobně bude souhlasit většina z nás, že život dnešní ženy je náročnější, než byl v minulosti. Očekávání od ženy jako matky, zaměstnankyně, manželky, dcery, a zastoupení dalších rolí jsou vysoké. Změnily se nároky na výchovu, protože žijeme v přetechnizované době, ve které je třeba, abychom dětem vytvářeli program, usměrňovaly jejich a častokrát suplovali i kamarádské vztahy, které se jaksi vytrácejí. Rovněž se zvýšily požadavky ze strany zaměstnavatelů, ženy mají větší možnosti v kariéře a dostávají zajímavé a lákavé pracovní příležitosti. Zde však nastává problém témata “work – life – balance”.

Každá žena touží po šťastné a harmonické rodině. Je třeba si však uvědomit, že dosažení tohoto cíle závisí zejména na ženy. Když je spokojená žena, spokojená je celá rodina. Proto představuji pár doporučení jak si zachovat “zdravý rozum” a “pevné nervy” při hledání rovnováhy mezi pracovním a soukromým život. V první řadě k tomu potřebujete tolerantního a trpělivého manžela. Tento výběr není vůbec jednoduchý, proto si častokrát žena musí vystačit sama.

Odpočívejte, věnujte se koníčkům

Každá z nás má k dispozici stejný čas – 24 hodin. Klíčovým se stává, jak ten čas využijete. Cílem je hlavně vaše spokojenost. Doporučuji rozdělit čas v běžném týdnu mezi 4 sféry. Pracovní doba by měl tvořit 25%, osobní čas 20%, rodinný čas 25% a klidový čas 30% – zahrnuje i spánek a odpočinek. Věnujte se alespoň 1 koníčku minimálně 3 x týdně.

Vnímejte jednotlivé polohy – role ve svém životě

V životě zastáváte několik rolí: role zaměstnankyně, role rodiče, role manželky, role dítěte, role kamarádky. Doporučuji nemít nereálné očekávání. Není možné, abyste byli ve všech rolích soustavně a souběžně úspěšné. Takovou ženu neznám. Zmíněných 24 hodin přece jen představuje limit. Proto je důležité přijmout samu sebe a své role pozitivní, i když ne v každé jste ideální. I navzdory vašim selháním a nedokonalostem je důležité mít k sobě samé pozitivní vztah.

Spokojenost a kvalita života závisí na subjektivní spokojenosti, jak se cítíte a vnímáte v jednotlivých rolích.

Oceňujte a odměňujte se

Pro každou ženu je důležité jak ji vnímá okolí. V životě některých z vás se může stát, že vás okolí nedostatečně oceňuje nebo je příliš kritické. Tehdy je vhodné, aby se žena dokázala sama ocenit a popřípadě i odměnit. Vždyť to znáte – zajdete na dobrý koláček, koupíte si hezké boty. Pro každou z vás existuje něco, co vás potěší. Základem je umět si udělat hranice a mít k sobě laskavý vztah. V praxi se setkávám s pacientkami s rakovinou prsu, které mi často říkají: “Nikdy jsem nemyslela na sebe, vždy byly pro mě důležití ostatní členové rodiny.” A to je problém. Mám ráda příklad s letadlem, kde v instrukci zní: “Nejdříve si masku nasadí matka, pak ji nasadí dítěti.” I v životě ženy to tak funguje. Nejprve musí být v pohodě matka, pak je více než jisté, že bude v pohodě i dítě, manžel – celá rodina. Osobně si to myslím.

Nepřestávejte se inspirovat

Důležitá je snaha o dosažení a udržování harmonických vztahů v rodině. Chce to dobrý základ v komunikaci. Dnes existuje mnoho kvalitní literatury na toto téma, které doporučuji věnovat se kvůli čerpání inspirace. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že po přečtení inspirující knihy přišlo světlo do naší rodiny. Právě přemýšlím, po jaké sáhnu nejblíže.

Nebojte se požádat o pomoc

Je třeba si uvědomit, že při fungování v pracovním a osobním životě ženy je důležité vědět požádat o pomoc. To bývá pro ženu často problém, proto se pak stává, že je vyčerpaná, unavená a pod psychickým tlakem. Doporučuji rozdělit úkoly v domácnosti i za cenu, že nebudou splněny podle vašich představ.

Kalokagatia – zdravé tělo, zdravá duše

Teoreticky všechny ovládáte, no prakticky – ruku na srdce, dost často zanedbáváte – péče o tělo, duši a zdraví. Choďte pravidelně na preventivní prohlídky, sledujte své tělo a v případě pochybností neváhejte navštívit lékaře. Držet se hesla: Raději dvakrát zbytečně, než jednou pozdě.

A na závěr – pokud se podaří ženě najít vyváženost a spokojenost ve svém životě, bude z toho těžit celá rodina i ostatní okolí. Je dobré čas od času připomenout tento fakt členům rodiny. Jejich pomoc a podporu k dosažení tohoto stavu ženy je nenahraditelná.

Milé dámy, NEZAPOMÍNEJTE, ŽE SVĚT JE lepší místo, NEBOŤ ŽENY JSOU JEHO SOUČÁSTÍ.

(NEJEN) DÍKY TĚLOVÉMU MLÉKU! OBJEVTE PÉČI, KTERÁ VAŠI POKOŽKU VRÁTÍ DO FORMY.

Na první pohled to jen těžko zaznamenáme, ale postupem času ztrácí naše pokožka svou pružnost a pevnost. Tím, jak ji namáháme, nedostatečně vyživujeme… nebo prostě s věkem. Co dokáže tento proces zpomalit? Hloubková zpevňující péče!

CO VAŠE POKOŽKA NEJVÍCE POTŘEBUJE? VAŠI POZORNOST!

S postupujícím věkem se složení a struktura naší pokožky mění. Co jí při těchto změnách pomůže ke zdravé rovnováze?

 

Co se děje, když naše kůže stárne?

Pro odpověď nemusíte chodit daleko – zatímco ve dvaceti je pokožka pevná, pružná a vyživená, s přibývajícími roky má čím dál tím větší sklony k vysušování. Na tom není nic neobvyklého, jak naše pokožka stárne, produkuje totiž menší množství přirozeného kožního mazu, který ji zásobuje živinami.

Zpomaluje se také proces regenerace a buňky se obměňují pomaleji. Proto se nám drobná zranění nebo popálení sluncem v mladí zahojí přes noc, zatímco v pozdějším věku vyžaduje uzdravení několik dní.

Jak tedy pokožce pomoci, aby i s postupujícím věkem zůstala pevná a plná vitality? Když naše kůže přestane stačit na výživu těch nejsvrchnějších buněčných vrstev, můžeme jí živiny zajistit zvenčí. Třeba díky speciálně navržené péči, jako je NIVEA Výživné zpevňující tělové mléko Q10 + vitamín C.

Zpevněte pokožku v 5 pravidelných krocích

Zacvičte si. I když nepatříte zrovna mezi fitness fanoušky, trocha pohybu vám prospěje – zlepší náladu, pomůže od bolavých zad, zpevní svaly a také pokožku. Ať už se rozhodnete pro běh nebo jógu, díky pohybu se zvýší produkce kolagenu v těle a zlepší se také cirkulace krve, takže se k pokožce snáze dostanou živiny.

Kouření konečně řekněte dost. Snadno se to říká, hůř dělá. Ale pokud toužíte po mladistvém vzhledu – nejen vaší pokožky, ale třeba i tváře – je tento krok zcela zásadní. Kouření ničí elastin odpovědný za to, že všechny struktury kůže drží pevně při sobě, a připravuje pokožku o blahodárný kyslík a další živiny, které tolik potřebuje ke zdravému a pružnému vzhledu. Kouření zkrátka ke kráse nepatří.

Chraňte se před sluncem. Možná si dáváte pozor, když ležíte na pláži nebo u rybníka, sluneční paprsky však vaši pokožku ohrožují mnohem častěji. A jsou také jedním z nejčastějších příčin stárnutí kůže. Nepodceňujte škodlivé UV záření a chraňte svou pokožku, kdykoliv jdete na slunce.

Objevte kouzlo zdravé stravy. Je to stejné jako s pohybem – jednou začnete a nebudete chtít jinak. A pozitivní účinky se stejně jako u cvičení projeví nejen na kůži. Najednou se vám rozzáří pleť, zlepší trávení a budete cítit více energie. V boji za krásnou pokožku vám pomůže už jenom to, že omezíte cukry – i ty mají totiž dopady na množství kolagenu a elastinu a zanechávají po sobě vrásky a ochablou kůži.

Odkaz: https://www.nivea.cz/tipy-rady/krasna-plet/pevna-pokozka-diky-telovemu-mleku